-The Chosen Path-

"of many roads that lay upon you,choose! For the choice is in your hands.....

...asal benih rosak,maka buruklah pohon....

Jangan salah faham.

Bukan penciptaan manusia itu rosak.
Tapi benih yang tidak dibaja akan mudah dijangkiti.
Benih kekurangan air pasti layu. Sugul. Colourless. Tiada seri...

Manusia??
Kan sama??

Wahai teman-teman.....
Maksudku kita sudah di'rosak'kan sejak lahir, adalah lebih kurang begini:
(walaupun x semua orang nasibnya begini)

1. Bayi kecil yang terlalu comel itu diletakkan di tengah-tengah 'halaqoh'. Menjadi 'main focus' of the day. Diadakan sambutan di hari ini sungguh istimewa, menyambut kelahirannya ke bumi beberapa hari lalu. Gembiranya wajah-wajah mama,papa,atuk,nenek,along juga angah. Tak lupa juga jemputan Datin Mary, Datuk Karim, Dr.Gopal,para VIP juga jiran tetangga. 85 orang semuanya. "I nak namakan dia Danny. Sedap x bang?", kata mama.

2. Ahmad terpaku di depan 'kotak hitam'. Sungguh ajaib dan penuh magis kotak itu. Masakan tidak,bagai patung Ahmad di depan ia, sudah 4 jam lamanya. Azan Zohor 1 jam lepas,manal
ah si patung dengar. Begitu rancak aksi 'suspen','thrill','action',.....'romantik'? Filem Die Hard 4,disusuli  Fast & the Furious pasti memukau & menahan nafas penonton. Ahmad, ingusan 9 tahun juga tidak terlepas. (9 tahun?) "Lepas ni WWE......", bisik akal Ahmad. Nurul adiknya 7 tahun terlena di sofa belakang Ahmad. Penat setelah penat menangis minta Ahmad tukar cerita kesukaannya, Sembilu.

3. AJ : ".......hmhmhmhm....." (mengalun muzik)
    AZ : " adik paham ke lagu Barat ni? adik tau ke Akon tu tengah nyanyi pasal ape?"
    AJ : "??...ntah...x tau....tapi best!! Rancak lagu die!!
    AZ : "tapi kalau adik x faham camne boleh best? Raihan ke Mirwana ke x minat?
    AJ : "Raihan??....x best......lagu ni Ainur yang bagi"
    AZ : "Ainur??" (wah...dahsyat)

4. Ahmad mendengus. Gara-gara ibu memarahinya,terlepas Ahmad siri kartun kesukaannya. Ahmad masuk ke tandas. Tangan kiri lupa nak basuh. Kaki pula sekadar celup-celup. Sejad
ah dibentang. Kalau lumba sembahyang dengan
 Superman,memang setara. 2 min,Ahmad kembali di depan 'kotak ajaib'.















*Mungkin ini bukan anda.....tapi aku agak terkaku bila berhadapn dengan adik-adik luar begini.
  Sangkanya mudah dilentur, tapi benih yang rosak,bila jadi pohon yang sakit....aduh...susah nak rawat. Pening. Ilmu 'mencantas' dan 'menggembur' pun tak banyak.


Syukurlah,ibu bapa kita sungguh prihatin.
Mungkin ada yang terlalu sibuk atau mereka kurang agama.
Mungkin ada ibu bapa yang bermasalah, juga tidak bijak mendidik.
Tapi, satu kesedaran mereka.....
Mereka mahu anak mereka beragama...
Mereka sedar....anak-anak kini dari 'benih' yang rosak....
Walaupun mereka x sedar bahawa ini juga angkara :

  > Amerika & Barat > dari kebanyakan benda yang harus diboikot

> Orientalis, musuh2 Islam  > terlalu hidup senang

> zionis > artis, hiburan & fesyen
> sendiri tidak hidup dengan agama dan menghidupkannya dalam keluarga

Sedarkah kita?
Barangkali,kita kini masih lagi rosak
Walhal,ramai kita sudah pun dikelilingi tarbiyyah
Punya penyakit-penyakit kronik
Yang perlu di'rawat' atau di'cantas'

Jangan cemas. Cari cermin. Cari 'doktor'. Tengok diri. Mari.