-The Chosen Path-

"of many roads that lay upon you,choose! For the choice is in your hands.....

^dah biasa tengok,tak biasa sapa,tak biasa tanya^

"sini lah....hah...sini..."
"ok...jom"

******5 minit******

"....potpet...potpet....haa..."
"ha'ah kan...potpet....potpet...."

then....??,,

"salam nak, nak kerepek tak?? ni haa,makcik ada kerepek pisang,kerepek pedas & kerepek kacang. Anak beli lah satu."

(monolog) "erk..alamak...kesiannya la makcik nih....err....."

*****5 minit*****

dua burger di hadapan kami
dua cawan air di hadapan kami
1 ABC juga di hadapan kami
kerepek kacang simpan di tepi *gambar hiasan*

opss!! tak cukup....makcik pun kena duduk depan kami....kesian...
-makcik x nak order pape...dah minum katanya-

"setiap hari ke makcik kerja dekat2 sini? makcik tinggal di mana?"

"makcik duk kat sekinchan. Setiap hari tauke hantar makcik kat area sini. 4pm dia amek. 7pm makcik mula kerja. 11pm makcik habis."

"anak makcik?"

"anak sulong makcik dah bersara...umur 51. Anak dia dah 3. Anak makcik lagi satu kerja ($%&^%.....x ingat).

(monolog) "erk!! 51?? mak ai,bape umur makcik nih?"......."bape umur makcik?"

"anak agak bape?" (pandai la plak makcik nih)

"70"...."haa,betullah tu" (70?? alahai...keisannye)

"makcik jual mcm ni,bape makcik dapat??"

"tngk jualan la...biase sebulan dapatla RM300...cukup la nak bayar bill elektrik...makan...."

"makcik jual sorang2 je ke?"

"taklah...ada kawan2 makcik tapi area lain-lain"

*****jam 11.15*****

burger selesai
air,ABC....goodbye
perut pun puas

makcik??

"mane tauke makcik?? x sampai2 pun??"

-selepas beberapa cubaan call tauke-
(makcik ade hanset....boleh tahan)

"ntahla nak....tp slalu dia lambat....paling lambat 12pm nanti sampai la die"

"oklah makcik....makcik jaga diri baik2 ye....kami minta diri dulu...assalamualaikum makcik"

"waalaikumussalam nak"


................................................

err...my point??

1) kita sedia maklum keadaan kerajaan & dunia kini,jadi bantulah mana yang mampu. Doa2kanlah khalifah tertegak semula.

2) check iman. Kalau lihat tanpa terasa,mungkin hati sudah keras & berbisa.

3) Err...our mums & dads? How do we behave towards them now? In future?

4) From thy Lord :
Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu. (QS. 31:14)


From ar-rasul : “Pernah datang seorang laki-laki kepada Rasulullah dan bertanya : “Ya Rasulullah,siapakah yang paling berhak saya pergauli dengan baik? ”Rasulullah menjawab :”Ibumu”. Orang itu bertanya lagi :”Lalu siapa lagi “ Beliau menjawab: “Ibumu”. ”Kemudian siapa lagi”. Beliau menjawab: “Bapakmu (HR. Muttafaq ‘alaih )

kata Rasulullah "Barangsiapa yang membantu meringankan urusan saudaranya, maka Allah akan meringankan urusannya"

Coret2 dulu;

Seorang pengembara tiba pada sebuah kampung dimana Abu Yazid al-Bisthami tinggal. Ia bertemu kepada al-Bisthami kemudian bertanya kepadanya.

“Ajarkan aku cara yang paling cepat menuju Tuhan”

al-Bisthami menjawab: “Cintai Dia dengan seluruh kekuatanmu.”

“Itu sudah kulakukan”, seru pengembara tersebut.

“Lalu kau perlu dicintai oleh orang lain.” Jawab al-Bisthami.

“Tetapi mengapa?” tanyanya kembali.

“Karena Tuhan melihat hati setiap manusia. Ketika Ia mendatangimu, tentu saja Ia akan melihat cinta yang kau miliki kepadaNya dan Ia akan bahagia. Bagaimanapun, jika Ia juga menemukan namamu tertulis dengan penuh cinta dihati orang lain, Ia pasti akan jauh lebih memperhatikanmu.”


Hidup harus sentiasa mengambil Ibrah. Hari-harimu tanpan Ibrah hasil pikiranmu sendiri....
maknanya hidupmu empty. Capek iman ya?