-The Chosen Path-

"of many roads that lay upon you,choose! For the choice is in your hands.....

-sabar & aidiladha-

~Selamat Aidil@dha!!~

Bila tiba aidiladha,teringat pula kisah nabi Ismail....
Bila teringat kisah nabi Islmail,terasa pula hati....
Bila terkenang Ibrah besar dari sifat dan peribadi para Anbiyaa'....
Kesabaran mereka....kecekalan mereka....ketabahan mereka....
Dan kuatnya pengharapan mereka kepada Al-Qawi Al-Aziz.....
Alangkah kerdilnya diri....
..kita lihat para Anbiyaa'.. Nabi Ayub : Sabar menghadapi ujian penyakit dan kehilangan keluarga Nabi Yusuf : Sabar melawan nafsu apabila digoda oleh Zulaikha Nabi Ismail : Sabar dalam mentaati perintah Allah biar nyawa dikorbankan

Ini semua adalah peringkat-peringkat As-sabr. Dr. Yusuf Al-Qardhawi merusmuskan sifat sabar dlm buku beliau "Sabar : Satu Prinsip Gerakan Islam":

Peringkat 1 : sabar dengan qadha'-qadar Allah. Ujian-Nya mendatang,nak tak nak kena sabar. Tiada pilhan. Harus teguh & sabar serta yakin dan mengharap pada Rabb.


Peringkat 2 : sabar melawan nafsu. Bila nafsu berbisik,kita boleh pilih. Di sinilah ujiannya,mampukah kita memilih untuk melawan @ menurut hawa nafsu. Sabar peringkat ini adalah lebih mulia darjatnya.

Peringkat 3 : sabar dalam ketaatan. sabar dalam menurut perintah Allah. "Maslahat dari perbuatan taat lebih dicintai Allah daripada maslahar menjauhi maksiat,dan kerusakan akibat tidak adanya kethaatan itu lebih dimurkai dan didenci Allah daripada kerusakan akibat adanya kemaksiatan." -Al-Qardhawi-

Bagi diriku,barangkali kita tidak cukup sifat sabar dalam hidup sehari-hari. Seringkali kita tewas pabila harus mengadakan sifat sabar. Jadi,mungkin dengan eid kali ini,ayo kita ambil ibrah dari para anbiyaa' dan aplikasikan dalam hidup. Yuk!!



2 comments:

Anonymous said...

mcmn dgn ayat
(fasbiruu kamaa sobarol ulul azmi...)sabar mendidik umat

December 9, 2008 at 10:04 PM  
Anonymous said...

hmm....not sure tp klu x silap tu taraf level 3 coz sabar dlm dakwah a.k.a sabar dlm kethaatan. Lain klu nak kata sabar level 1 coz leveel 1 is for musibah....nak x nak kena sabar. Papepun,dakwah @ mendidik umat is a big & notable task. Di sisi Allah besar darjatnya. It is always an A-rank test yang akan kena ke-atas da'ie yg sibuk mengislah umat.

December 21, 2008 at 12:47 AM