-The Chosen Path-

"of many roads that lay upon you,choose! For the choice is in your hands.....

Berkenaan Isu Kalimah Allah


Membaca puluhan artikel dan komentar berkenaan isu pembenaran penggunaan kalimah Allah dalam Bible hasil keputusan mahakamh tinggi yang meletus kini,terasa banyak point2 menarik yang boleh dan masih dan sukar dan tetap menarik untuk saya lihat,tenung,pandang dan sakitkan kepala:

1) Memang hanya sebahagian Malaysia sahaja yang melarang penggunaan nama Allah dalam kitab dan agama selain Islam. Penggunaan nama Allah di Pulau Pinang,Sabah,Sarawak dan 2-3 tempat lagi yang saya tidak ingat adalah dibenarkan.

2) Di Eropah,agama lain khususnya Kristian tidak memutuskan untuk menggunakan nama Allah dalam kitab dan ceramah mereka. Tapi mengapa Malaysia pula isu ini dibuka dan nama Allah ingin diguna pakai?

3) Di Malaysia,isu Melayu Islam murtad adalah isu yang serius dan tampak kian meningkat, tapi bagi bangsa beragama lain makin ramai pula yang masuk Islam. Dalam isu ini pula ramai khuatir kaum Melayu yang tidak kokoh agama akan sesat apabila membaca dan menerima da'yah Kristian.

4) Serangan ke atas gereja Kristian di Petaling Jaya : angkara ekstremis Islam @ orang yang hasad & berdendam?

conclusion:
a) bagi saya,nampak jelas ada agenda & muslihat sinis di sebalik isu ini. Ancaman lebih kepada kaum Melayu. Kaum kita nampaknya belum cukup kuat menghadapi sebarang serangan sudut lain,walaupun dengan kekeliruan penggunaan nama Allah sudah cukup menggugat

b) sungguh kotor permainan politik di tanah air tercinta ini

Sebagai perkongsian dan sumber:

Maszlee Malik
Betul ke ada permohonan nak tukar gereja jadi masjid Kristian? di mana?

Apa pun, bukankah ini menunjukkan kemenangan moral umat Islam. Kristian telah terdesak dan terpaksa menggunakan cara 'menipu' untuk melakukan produk mereka?

Cuba melihat dari sudut positif...

Ali Zaki
MELIHAT dari sudut positif serta BERTINDAK ke arah mempositifkan ISLAM itu sendiri...

ketika ini lbh ramai org yg pndai mengkritik sesuatu mslh dari mereka yg membaiki mslh....

Noor Eqbal

Salam. Ini pendapat saya,

"Adakah dengan membenarkan penggunaan nama Allah, bukan sahaja di peringkat ontologi tetapi juga teologi dan epistemologi, itu berlaku adil namanya? Adakah sahabat-sahabat Kristian kita perlu menerjemahkan Jesus sebagai Nabi Isa dalam bahasa Melayu untuk membuktikan keterbukaan mereka? Tentu sekali tidak. Penggunaan "nabi" buat Jesus sendiri tentu merendahkan martabatnya dalam pandangan alam Kristian."

Zainur Rashid Zainuddin
Sifu Sheikh Dr Maszlee - Jzk, setuju. Kita perlu melihat dari sudut yg positif. Masjid Kristian tu nak test respond sifu...
Ali Zaki - Setuju, kita perlu bertindak secara positif & tidak emotional tp kita perlu bekerja kuat.

Noor Eqbal

setuju dengan saranan bertindak positif dan perlu bekerja kuat sekiranya sudah tidak dapat dihalang lagi penggunaan nama Allah oleh teman-teman yang bukan beragama Islam=)

Namun, sebelum itu berlaku, saya lebih cenderung untuk berusaha mengelakkan perkara itu berlaku. Mengurangkan tanggungjawab dan kerja di masa hadapan, sementara tanggungjawab sedia ada pun sudah begitu kuat menguji.

Allah knows best=)

Zainur Rashid Zainuddin

Bbrp cerita...
1-Aishah yg murtad dulu adalah anak penduduk Taman Panchor Jaya, Seremban...tempat saya tinggal.
2-Matron (Ketua jururawat) Hosp Seremban adalah Melayu yg beragama Hindu.
3-Saya pernah merawat 3 pesakit Melayu di HS, yg telah murtad
4-Seorang pelajar saya (medik) Melayu di IMU yg nak berkahwin dgn doktor Hindu di HS (tak nak masuk Islam)... See More
....dan bbrp pengalaman peribadi yg lain, apa nasihat anda kpd saya?

Maszlee Malik
Dr Zainur, bagaimana pula:

1-Aishah dari Sabah dan juga seorang jururawat dari Pahang telah mengucapkan syahadah 5 tahun yang lalu di hadapan saya.

2-Misi dari Sri Lanka di hospital UM telah memeluk agama Islam.... See More

3- Saya pernah mengambil syahadah 3 orang India beserta isteri dan anak-anak mereka.

4- Seorang mat saleh di Durham telah menghubungi saya untuk memeluk Islam kerana ingin berkahwin dengan gadis melayu, dan kini beliau amat menekuni ibadah solat.

Nasihat saya ialah, kita jangan kecilkan skop dakwah hanya kepada orang-orang Melayu sahaja....

*Satu lagi, gereja Katolik telah menggunakan nama Allah di Sabah dan Sarawak semenjak tahun 20an lagi, sebelum wujudnya kamus dewan.
Begitu juga gereja Katolik tidak menjalankan dakwah seperti golongan Lutherean dan Avengelical.
Jika di UK ini, golongan Katolik begitu berpihak dan simpati kepada umat Islam, dan sering mereka menyokong kita.

Zainur Rashid Zainuddin
Sifu Maszlee. Setuju betul dgn hujah2 sifu tersebut. Contoh2 yg saya berikan tadi sekadar utk mengingatkan saudara Muslim terdekat di sekeliling ni agar terus bekerja. Masa studi di Eire dulu, Kerajaan Ireland telah membenarkan Muslim community membeli gereja utk dibuat masjid, bahkan mereka telah menaja the 1st Muslim national School di Dublin. ... Kita tak mahu banyak bicara perbezaan tp bagaimana langkah yg konstruktif bagi membangunkan umat yg ketiduran. Mungkin pengalaman Sifu boleh dikongsikan agar boleh dibumikan oleh generasi muda kita...silakan Sifu!

*sumber : komentar2 pada wall facebook Dr.Zainurrashid berkenaan -Kenyataan rasmi ISMA mengenai isu penggunaan kalimah Allah-
ismaweb.net

rasa baik dikongsi. Baik bagi kita memikirkan isu-isu seperti ini. Tapi jangan ter'silau' dengannya! Kerja kita banyak lagi.

0 comments: