-The Chosen Path-

"of many roads that lay upon you,choose! For the choice is in your hands.....

Saya Ingin Melayu!!


Saya terdengar kisah seorang akh sewaktu menghadiri dauroh media di pejabat Isma Shah Alam baru-baru ini. Kisahnya membentuk salah satu azam baru saya bagi tahun ini dan akan datang. Kisahnya begini.

Beliau sedang makan di sebuah gerai makan “common” tapi ada televisyen. Biasa kita lihat, taktik menarik pelanggan. Kebetulan tv menayangkan program “Bang Bang Boom”,rasanya yang biasa tengok tv tahulah. Kalau x tahu boleh Tanya Mr.Google,insyaAllah ada. Apa yang menyedihkan beliau, beliau terlihat seorang lelaki Cina sedang melihat sekejap program tv itu kemudian berpaling semula ke makanannya sambil menggeleng kepala sambil melirik senyuman sinis. Cara pandangnya pada akh tersebut menghina @ merendahkan kaum kita.

Tapi perlakuan Cina tersebut memang patut. Berapa banyak rancangan sebegini diatayangkan di tv, lagi2 TV3, tak cukup lagi orang Melayu kita jadi pengacara/producer/penerbit/dll. Mendengar cerita akh tu,saya lagi bertambah malu dengan bangsa sendiri. Kalau dilihatkan,berapa banyak program Barat kita tiru, dah la tak jadi, bahkan makin memalukan. Nak buat senarai??



-Malaysian Idol, Biggest Loser Asia, Fear Factor Asia, Sehati Berdansa.....dan mcm2

-Bang Bang BOOm, Jangan Lupa Lirik, Jangan Tidur Lagi, AC Di Sini....dan lain2

Agak2nyela,berapa banyak program begini di”produce”kan oleh bangsa India @ Cina @ lain2 di Malaysia??............. Ada...tapi oleh kaum kita jauh lebih banyak.

Jadi memang patut lelaki Cina tadi memandang remeh kaum kita kerana sudah banyak perkara memalukan kaum kita agendakan.

Saya terfikir,barangkali kaum lain sengaja sponsor & produce @ buat skrip bagi program2 yang saya senaraikan di atas. Sebagai satu medium nak “jatuhkan” & “lalaikan” anak2 Melayu. Yalah, kita kan Generasi-Y yang digembar-gemburkan oleh media,majalah dan internet. (bagi pemuda,yang rajin baca pasti tahu)

Menjadi salah-satu aspirasi hidup saya selepas dengar kisah akh itu bagi tahun ini dan tahun-tahun akan datang.

“Aku akan membantu kearah usaha-usaha mengembalikan pemuda-pemudi Melayu Islam (khususnya) kearah:
1) Mengamalkan Islam

2) Mengembalikan Melayu sebenar pada sifat dan keperibadiannya

3) Memuliakan kaum Melayu di Malaysia

Antara harapan saya bagi pembaca:

1) Sama2 rasai dan sertai aspirasi saya

2) Bagi pembaca Hira’,cerita pada rakan2 & adik2. Ana rasa sungguh sedih kalau warga Hira’ hanyut, apatah lagi terpengaruh dan ikut2 budaya yang program2 mengarut (maaf) macam tu. Sama-samalah kita jangan tengok dan ajak orang jangan tengok. Apatah lagi terikut2. Sungguh memalukan.

Bukan nak riuh soal maruah atau integriti,tapi apakah identiti dan cerminan diri kita sebagai Melayu Muslim??

*satu aspek media,cth:



Sewaktu pilihanraya US,persaingan Obama dan McCain amat sengit. Namun akhirnya antara sebab Obama menang ialah dengan "motto"nya = "CHANGE, We Belive In". Cukup motto tersebut menggambarkan harapan dan keinginan rakyat, jadi mereka terbakar untuk menyokong Obama. Obama juga memperjuangkan hak kesamaan rakyat Amerika berbangsa kulit hitam dan indian. Dengan tema yang sesuai & bantuan media,beliau berjaya.
Rahsianya?? US menggunakan pengaruh "media" untuk menanam ideologi mereka kpd rakyat.

.....so = lihatlah kaum kita. Ini kesan media.
-tapi media dan politik negara kita jauh lebih 'memalukan' berbanding kemelut isu tersebut di US...sekadar pandangan peribadi.

*tiada mesej 'racist' di sini,sekadar 'pointing out' betapa kesiannya kaum kita

3 comments:

thaaqhib said...

saya suka akademi fantasia.

saya kata, ia byk ajar pasal seni.

macam mana ya?

status : hilang parameter.

January 2, 2010 at 12:29 PM  

haha. Akhirnya minat seni tetap harus bebalik pada syara' juga kan syekh? Tapi kalau berhadapan dengan pemuda2 "urban" berhujah begini, 'explaining' kena cara bagus2 la!

January 9, 2010 at 10:51 PM  

kalo nak blaja seni, boleh blaja ngan ana.....

March 9, 2010 at 7:20 PM