-The Chosen Path-

"of many roads that lay upon you,choose! For the choice is in your hands.....

~Syria~...musafirku.....

Syria. Bilad Syams. Tanah yang didoakan nabi Muhammad s.a.w. Sudah 2 minggu saya di sini,banyak juga perkara yang membuka mata. Kata orang, banyak berjalan, luas pengalaman. Harapnya begitu. Bilad syams yang dimaksudkan dalam hadis merangkumi 4 negara: Palestin,Jordan,Syria dan Lubnan.


Sekarang ‘fasl syitaa’ (musim sejuk) di Syria. Suhu pagi2 kadang2 14C, petang2 pula x jauh beza, apa lagi ditambah dengan angin petang. Suhu petang jadi makin mencabar kadangkala dengan adanya angin. Musim sejuk waktu pagi pendek,malam lama. Subuh 5am, maghrib pula 5pm. Tapi senang kalau nak puasa isnin khamis,paginya kejap.


Cabarannya ialah nak keluar ke kelas pagi2 jumpa syeikh,ustaz. Memang betul orang kata,musim sejuk ni sedap tidur. Hari2 awal di sini saya mampu gagahkan diri ke masjid kala subuh. Tapi kebelakangan ini tewas 2-3 hari. Mujahadah sangat perlu di musim sejuk,juga kena peka dengan kesihatan. Nak mandi pun kena berjaga,takut sakit tulang dek sejuk meresap.


About Syria:
1) Bi’ah ilmiah sangat bagus. Ceramah2 syeikh2 banyak dan selalu diadakan. Ulama’ Syria memang ramai. (tapi saya harus mantapkan bahasa arab dahulu untuk faham lebih dalam)
2) Masjid sangat dekat. Jika saya berjalan 1 kilometer,mungkin akan jumpa dalam 3 @ 4 masjid. Jadi jika anda di Syria tapi tak berjaya solat jemaah lima waktu di masjid,sangat rugi.
3) Di sini terdapat banyak maqam wali,ulama’,sahabat,tabiin,etc. Saya sempat menziarahi maqam ummu maktum dan Khalifah Muawiyah. Juga Fatimah cicit nabi,anak Saidina Husin.
(maqam sahaja,tak semestinya kubur. Banyak pendapat,etc....)


Selain itu:
1) (menurut orang sini) Berlalu beberapa tahun,bi’ah Syria turut mengalami perubahan kesan urbanisasi. Pemuda2 sini sudah kurang ke masjid. Gaya hidup mereka juga berubah. Tidak sebaik dahulu. Antara asbab ialah:
1) gaya fesyen dari barat.
(andai anda dapat lihat fesyen ‘winter boots’ wanita arab sini....itu kasut, belum fesyen lain)
2) sini ada macam Astro,tapi beli decoder sekali bayar,dan tak perlu bayar yuran bulanan. Piring satelitnya lebih besar dari piring Astro,dan dapat rangkaian lebih 6000 ‘channel’,termasuk channel luar negara. Jadi orang miskin pun mampu beli.


Meskipun begitu,Syria punyai suasana ilmiah yang baik. Masyarakat umumnya bertutur campur bahasa ammi dan fusha,tetapi ramai yang faham dan tahu bertutur dengan fusha,walaupun pemandu teksi @ servis. (sini ada van,macam bas,panggil servis. Bas juga ada,lawa ala2 rapid KL)


Hanya mengharap suasananya kekal dan bertambah baik,tidak dimamah urbanisasi. Shopping mall di sini pun di bandar lawa dan majunya boleh kata taraf KL. Tapi kita lihat lah KL,tak mahu Dimashq pula jadi begitu.


Nak ulas perkara-perkara lain (siasah,ad-din,siahah,tapi tak sesuai di sini. Atas beberapa asbab)


Saya di sini mungkin 2 bulan lebih sahaja. Pinta doa dari kalian. Mahu menggarap ilmu semampu mungkin,2 bulan terlalu sekejap.Uzlah dari Malaysia sebentar. Hanya mujahadah mampu bantu saya. Wallahu alam


*Kepada yang bertanya:
-maaf,kalau tulis dalam bahasa arab banyak salah pula,dan pembaca faham? (saya tak hebat~)
-lepas 2 bulan saya boleh bertutur @ tidak? Entah. Doakan. Nantikan. Haha.

0 comments: