-The Chosen Path-

"of many roads that lay upon you,choose! For the choice is in your hands.....

Monolog Al-Khattab Gen Y


Keluhan si daie


Wahai tuhan kami,
Seringku bermonolog mengenai dosaku,
Diri ini telah lama bergelumang dengan dosa-dosa,
Bantulah diriku untuk berubah,
Berubah ke arah mengamalkan agamaMu…

Ya Allah,
Aku takut pada azabMu,
Aku takut sekiranya hatiku tak layak menerima hidayahMu,
Aku takut untuk terus berada dalam kekotoran maksiat dan dosa,
Aku takut ya Allah…
Tuhan yang Maha menerima taubat,
Terimalah taubatku,
Aku tak rela dan benci untuk membiarkan agama ini dikotori oleh dosa-dosaku,
Bantulah daku yang hina ini….
Jadikanlah ibadahku asbab untuk kau terima taubatku,
Jadikanlah kebaikan yang daku lakukan sebagai ibadah dan pemberat mizan di akhirat kelak…
Hari ini aku tanamkan sedalam-dalam azam untukku berubah,
Tapi diriku mendambakan rahmatMu untuk terus istiqamah di atas jalan ini,

Ku perlukan rahmatMu untuk terus berubah,
Ku perlukan rahmatMu sebagai sumber kekuatan buat diriku yang lemah…
Wahai tuhan yang Maha Menciptakan,
Tidak kau ciptakan alam ini sia-sia,
Sungguh alam ini sering mendoakan penghuni-penghuninya,
Alam ini sering memberikanku pengajaran untuk berada di dalam rahmatMu,

Ya Allah,
Selama ini aku menolak rahmatMu,
Tapi kini daku sangat mendambakan hidayahMu,
Aku ingin menjadi kekasihMu,
Aku ingin memasuki syurgaMu,
Aku ingin kasih rahmatMu…
Wahai tuhan yang Maha Menghinakan,
Jauhkan daku dari api nerakaMu,
Pelihara daku dari siksaan azabMu..
Wahai tuhan yang Maha Penyayang,
Semua ujianMu kepadaku satu tarbiyah,
Sungguh ia mendidik diriku,
Pandulah ya Allah kepada cahaya hidayahMu,
Keluar dari kegelapan maksiat ini,
Bersih dari kekotoran dosa-dosa,
Bebas dari karat-karat jahiliah..
Wahai tuhanku,
Terimahlah keluhan pasrahku,
Wahai tuhan Sekalian Alam…






Wahai hati-hati yang sering bergelumang dosa-dosa, bangunlah untuk solat malam bermunajat kepada yang Maha Membolak-balikkan hati-hati. Ingatlah! Tuhan itu Maha Menerima Taubat tapi janganlah kita ulangi dosa-dosa yang telah lalu. Menangislah tika berkhalwat denganNya kerana hanya dengan keizinanNya kita bisa berubah. Sungguh Allah itu sangat pedih azabnya, jadi segeralah bertaubat sebelum kita menghembuskan nafas kita yangterakhir.

Mafhum hadith: “barangsiapa yang bertaubat sebelum matahari terbit dari barat(qiamat/mati), Allah akan mengampunkan dosanya”
(Riwayat muslim)

*hasil nukilan 'Al-Khattab Gen Y'. Al-Khattab di sini bukan saya maksudkan Umar Al-Khattab sahabi itu. Tapi seorang ikhwah yang amat saya sayangi. Nukilan ini antara mengapa saya sangat mencintai beliau. Moga dialah Al-Khattab era ini insya-Allah. Jazakallah akhi.

0 comments: