-The Chosen Path-

"of many roads that lay upon you,choose! For the choice is in your hands.....

Kita & Masyarakat



Sebelum ini saya ada merasakan bahawa saya bersedia untuk memahamkan masyarakat yang bukan Islam akan kebenaran dan keindahan Islam. Saya meyakini demikian kerana saya rasa saya yakin dan telah melihat serta merasai keindahan Islam agama kita. Tapi,bulan ini menyaksikan bahawa keyakinan saya salah.

1) Awal bulan ini saya mengikuti mak ke Johor Bharu atas urusan bisness. Entah macam mana peranan saya daripada ‘driver’ & ‘assistant’ jatuh kepada ‘jaga & mengemas rumah sewa’. Pada pagi saya menjaga rumah, seorang ‘uncle plumber’ berbangsa Cina datang membaiki litar lampu & saluran paip yang rosak. Selepas khidmat beliau,kami bersembang sambil minum teh.

“Hidup ni aa,kalau dapat jiran buruk susah oo. Kadang-kadang aa, kalau itu jiran Indonesia aa, pagi-pagi sudah keletung-keletang di dapur, tatau masak apa. Manya susah mau tido”

“Kadang-kadang juga aa, itu pagi-pagi ada itu,azan ka? Haiyya, pagi-pagi sudah bising oo, kadang-kadang itu suara aa macam sakit tekak oo. Macam mana mau tido? Haiyya....”

“Tapi aa, itu azan kasi orang bangun awal,ok juga....”


(bahagian akhir tu saya rasa dia cuma nak jaga hati saya,dek riak muka yang tiba2 berubah. Baru perasan saya Muslim barangkali)


2) Just relocated to a post at ummi’s Cambridge Centre in sek 7 Shah Alam. Seorang staff mak, wanita berbangsa India adalah antara staff yang suka bersembang dengan saya. Tapi, tak sangka pula saya terdiam dengan ‘statement’ @ ‘question’ dia yang begini:

“Back in the early 80’s ah, a lot of my Malay friends didn’t wear tudung aa. In fact, most Malay womens aa at that time didn’t wear tudung. But I see now everywhere got Muslim women wearing tudung, all sorts of style and fashion of tudung. It’s like a trend is it? Following the Arabs style. It is like that right?”

“At home the womens sometimes wear tudung too is it? Compulsory aa? But its good laa wearing tudung, looks polite and everything”

(bahagian akhir tu saya rasa dia ikhlas. Entah. Sekadar tafsiran external)


Tapi,bila berhadapan dengan dua pertanyaan ikhlas di atas, saya cuba menjawab, tapi tak berjaya sepenuhnya. Saya juga keliru antara menjawab penuh berserta hujah soalan ikhlas mereka ini @ biarkan sahaja 'qudwah masyarakat' membantu mereka @ biar mereka terus menyiasat agar menemui jawapan sendiri.

Atau, saya yang tidak mampu memberi mereka jawapan yang selayaknya?
Entah. Tapi, saya terasa lemah. Banyak lagi yang saya harus ‘buka mata’ untuk melihat.
Aduhai.....

*melalui 2 pengalaman di atas,saya tertarik dengan post Ust Halim. Bagaimana perihatinnya saudara berbangsa & beragama lain dari kita ini, tak hairanlah segolongan agamawan ingin dakwah non-muslim daripada Melayu Muslim sendiri. "Orang kita" dah banyak rosak.

2 comments:

Benar..dah lama saya nampak perkara ini...tahniah atas penulisan yang mudah2an akan membuka mata mereka yang masih lagi tidak melihat...

April 12, 2010 at 6:23 PM  

salam
Pengalaman apabila terjun dalam masyarakat tu lebih mengajar kan.

Semua pilih jalan masing-masing, yang penting untuk Islam.

InsyaAllah, kheir.

June 5, 2010 at 3:06 PM