-The Chosen Path-

"of many roads that lay upon you,choose! For the choice is in your hands.....

Mulialah dengan Islam!!




Bumi Syam,...sungguh akan ku rindui bumi itu....

Alhamdulillah,setelah 2 bulan ½ merantau di bumi Syria,saya kembali ke tanah air. Saya harus merancang pula anekdot kehidupan seterusnya, melangkah ke universiti, @ apa-apa perancangan yang releven demi masa depan.

Banyak perkara yang saya dapati menarik semasa di Syria. Bergaul dengan bangsa Arab adalah peluang yang amat saya nanti-nantikan, dan ia merupakan satu pengalaman yang amat berharga. Bukan mudah hendak bergaul dengan bangsa ini, yang baik memang baik, tapi bangsa Arab tetap bangsa Arab. Pengalaman saya bergaul dengan bangsa-bangsa lain juga tidak akan saya lupakan, seperti bangsa Turki, Uzbeki, Rusia, Serbia, Slovakia, Somalia, tak lupa juga yang dari Britain dan Amerika.



Saya tertanya-tanya apa yang sangat istimewa tentang bangsa Arab. Sebelum saya ke Syria, saya sempat menonton siri dokumentasi “The Arrival” yang saya ambil dari kawan saya semasa di sekolah. Dokumentasi ini agak popular di YouTube.



“Arabs is the most malign group on the history of Hollywood. They’re portrayed basically as sub-humans, the term used by Nazi to vilify gypsies and Jews. These images have been living with us for over a century.”
–Dr. Jack Shaheen, author of the book, GUILTY: Hollywood's Verdict on Arabs after 9/11- (http://www.wolfmanproductions.com/shaheen.html)
* The Arrival, ep 15

“What Hollywood is showing is a series of dangerous pattern, images of hateful Arabs, and we’ve all grown up with these images”.

“So when innocent Arabs are killed, bombed, wounded, when they are tortured in places like Guantanamo, is it really any surprise that we don’t feel any compassion?”

“When we think of Arab women, what images come to mind? Do we see women who laughs and play and adore their children? Women who works inside homes and outside? What’s our media’s image of Arab men? Do we see loving fathers, men who want to provide for their families? What about Arab teenagers. Do you see them the way you would think about teenagers in other parts of the world? “


Saya dapati ini semua amat benar. Mereka sama sahaja dengan kita. Saya lihat para ibu seronok membeli-belah dengan anak-anak. Para ayah lepak minum di kedai kopi. Para remaja dengan hal duniawi mereka,juga sebahagian kecil yang giat di masjid-masjid. Sama sahaja. Kita biasa dengar Arab kaki tipu, kasar, pengotor...saya terfikir...jauh beza sangatkah kita.

Ada seorang kawan saya di Syria mengeluarkan ‘statement’: “Tengok orang Arab. Adakah negara peneraju teknologi? Perindustrian? Akademik? Pelancongan? Pertanian? Satu pun takde. Apa lah yang ada sangat dengan bangsa Arab ni, tak mulia pon”.

Mula-mula,saya terfikir begitu. Tapi saya teringat kata-kata Umar ibn Khatab: “Kita adalah kaum yang dimuliakan dengan Islam”

Jadi, bangsa Arab sebenarnya mulia dengan Islam. Kita lihat kini,tanpa Islam, Arab hilang mulianya.

Bukan Arab sahaja, tetapi kita semua. Kita bangsa Melayu. Dulu dengan sultan-sultan dan ulama’-ulama’, habis semua hilang selepas ‘kemerdekaan’.






Saya beberapa kali melihat karikatur ini, tetapi gagal menangkap maksud tersiratnya. Semasa di Syria, saya sempat mengikuti program ToT Jordan anjuran Aman Palestin bersama pelajar-pelajar Jordan. Seorang pelajar bertanya kepada panel, Dr. Zainurrashid: “dalam spekulasi ramai juga internet, US seterusnya akan serang Syria, Korea, Iran, tapi kenapa tak serang Jordan padahal Jordan paling dekat dengan Palestin, sebelah je?”

Jawab Dr: “Kerajaan Jordan berhutang dengan US sebanyak USD125,000,000 setiap tahun. Jordan sudah pun terikat dengan US”

“Tidak pula kerajaan Syria. Presiden Syria, Basyar Al-Assad pernah mengeluarkan ‘statement’ mengatakan Syria tidak akan teragak-agak untuk berperang dengan Amerika Syarikat jika isu Palestin tiada perkembangan”



Saya cuba rajin-rajin buka internet selepas itu,tapi gagal menemui artikel surat khabar berkenaan statement Assad seperti tersebut, tapi banyak juga statement-statement tegas, berani & ‘straightforward’. Walaupun masalah politik + Syiah berkenaan Assad, saya menjadi bertambah hormat padanya.

Israel not interested in peace - Syria's Assad
Syrian president Al-Assad: Hamas are not terrorists
Assad calls for renewed Turkish mediation in Israel talks

Akhir kalam, banyak lagi sebenarnya kita harus kaji. Sedarlah kita kemuliaan adalah pada Islam. Saya pernah juga dilayan dengan sombong oleh pak Arab di sana. Ada juga sebahagian Arab merasakan Arab mereka adalah suatu kemuliaan, walhal mereka tidak punya apa-apa selain kebakhilan. Ada juga yang terlalu mulia akhlaknya, hinggakan saya rasa tak mahu balik Malaysia (ahha).

Antara adat orang Arab yang asal ialah suka menerima tetamu walaupun orang yang tidak dikenali. Ustaz ma’ahad saya yang bagitahu, tapi katanya disebabkan masalah-masalah politik + S.B + anti-ikhwan, budaya mulia ini hamper pupus dek takut dipenjara. Orang Arab ni takut S.B lebih lagi daripada polis, ‘mata-mata ada sahaja di mana-mana. Rumah saya di sana baru pak Arab datang ramai sikit 5-6 orang, esoknya kami dapat ‘kunjungan’ daripada polis. Jiran-jiran semua keluarkan kepala dari tingkap masing-masing2.

Adat ni lebih kurang budaya lembut Melayu kita lah, dulu jadi amalan, sekarang sekadar tinggalan.

Sama-sama kita perjuangkan Islam dalam jiwa kita dan tanah air kita.

*siapa ada duit & masa pergilah ke Syria. Saya amat mengesyorkan. Budak Melayu di sana tiap tahun menjangkau 500 orang sahaja, tak pernah lebih. Orang pergi, orang balik. Bak kata orang Syria; ‘orang terpilih je dapat jejak kaki ke Bumi Syam ni!’

1 comments:

Faruq Harris said...

(gmba atas kanan)kalau iya pun jgn ar amik dri tingkap umah hasan...

uih, dr zainurrashid dtg ke time tu..??ala, ruginya..!!!awat x bgtau??

July 15, 2010 at 3:17 AM