-The Chosen Path-

"of many roads that lay upon you,choose! For the choice is in your hands.....

1 minit paling menakutkan.....akhirnya...

1 minit paling menakutkan dalam hidupku. Belum pernah ku rasa takut begini. Jujur ku katakan. Tiada dusta. Namun,......akhirnya.....

************************

Peristiwa ini berlaku malam semalam. Sedang saya makan bersama 4 orang rakan di Frado. Barusan sahaja selesai 'swimming' di kolam elit Uitm. Sedang2 makan,saya menerima satu sms:



Saya terus pucat, berdiri mengeluarkan dompet dan terus mencampakkan RM10 ke atas meja makan. "Yamin!! Hantar ana balik rumah cepat!"

"Asal man??"

"Ayah ana nazak!!"

Muka rakan2 trus pucat,mereka langsung hilang selera makan. Saya turut menyaksikan mata mereka pucat. Lantas saya dan Yamin trus meluru ke kereta kancil putihnya dan meluncur laju ke rumah.

Jujur saya katakan,saya sangat panik. Cemas. Risau. 1001 perkara terfikir di kepala.

"Kenapa sekarang ya Allah?" "Selamatkanlah babaku ya Allah" "Adakah salah dosaku ya Allah?" "Baba memang nampak pucat sepanjang minggu ni".

Dan bermacam2. Sukar dibayangkan. Tapi, yang pasti, saya terlalu risau dan cemas, sukar nak menggambarkan rupanya.

Hampir sampai pintu rumah,saya call adik. Saya tanya keadaan ayah,suara agak tak terkawal emosi.

Hairan,dia dengan tenang menjawab : "baca habis laa. Scroll down"

Lantas,saya buka sms tadi dan 'scroll down'.



Wah. Saya sungguh marah. Di situ juga sumpah seranah dan maki hamun yang jarang telinga saya sendiri dengar keluar dari mulut sendiri kedengaran. Saya call semula adik,habis dia saya maki hamun mcm nak gila. Rupa-rupanya,saya ditipu.

Tapi yang paling meng"geram"kan sekali, sms tu adalah perancangan bersama baba dan adik. Itu yang paling saya geram.
"Baba ni memang nak mati. Tengok la,x lama lagi la tu", hati saya merungut.

Saya dan Yamin kembali ke gerai. Muka rakan2 masih agak terkejut. Dengan malunya, saya menceritakan di sebalik "wakenabeb" yang dibuat Baba.

Malu sungguh,mereka tergelak besar. "Apa cacat ayah anta??".
Heh. Memang lawak,walaupun saya amat marah dengan Baba kerana 'wakenabeb' yang pada saya x patut & 'bad timing'. Pergh...

Tapi,jujur saya katakan,itulah 1 minit paling menakutkan dalam hidup saya. 1 minit dari Frado ke rumah di sek 2 juga. Tak nak jumpa lagi 1 minit camtu......isk2..sob2..

*conclusion :
1) pada parents sekalian,klu nak test anak sayang kamu ke x,boleh la wat camni juge. Tapi kalau dh tau,tolongla jangan. Cian anak korg...isk2...

2) pada kawe2 pembaca,jgn la pakat dgn mak ayah korg wat cmni kenakan adik/abg/akak korg klu dh tau diorng sayang mak ayah. Cian diorang....isk2...

3) apa agaknye perasaan korg klu waktu tu korg trfikir "ya Allah,x sempat lagi aku minta ampun pada ayah mak ya Allah...bnyk dosaku pd mereka...."

4) rajin2 buat baik kat mak ayah selagi diorng masih hidup wlupun blom kawen/ universiti/ dok umah sendiri...wlupun sekadar tolong buat "milkshake"....~

كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِ‌ۖ ثُمَّ إِلَيۡنَا تُرۡجَعُونَ (٥٧)

57. Tiap-tiap diri (sudah tetap) akan merasai mati, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Kami (untuk menerima balasan).

-isk2...sob2...smpi hati kau Baba....-

3 comments:

haha, ni mmg terjadi ke? nta kat ne mse ni?

January 2, 2010 at 5:13 PM  

mmg terjadi pal. Ana ade tulis kt situ,ana kat Frado dgn kawe2 time tu. Isk2...

January 2, 2010 at 9:37 PM  

keluarga plg comel abad ini....

March 9, 2010 at 7:21 PM