-The Chosen Path-

"of many roads that lay upon you,choose! For the choice is in your hands.....

Azhar, Oh Al-Azhar!!

Saya amat tak suka orang yang berkata-kata dlam keadaan tak bersedia.
Sebab itu, saya akan menolak bila diminta berkata-kata jika saya tak bersedia.
Ingat, terlajuk perahu boleh ditarik, terlajak kata? (jawab lah sendiri)

Baru-baru ni saya mendengar kata-kata dari seseorang.
“Kita kan, graduan Azhar. Kita kena bersedia dengan persepsi masyarakat di Malaysia. Kalau dengar nama Azhar je, tak kisah la kuliah perubatan pun, mesti orang ingat macam ustaz. Jadi kita wajib belajar ilmu agama”.

Baiklah. Mungkin tersalah kata kot. Jahat sangat kalau saya terlalu ‘judgemental’.
Kata-kata ni ada betul, tapi saya tak suka pendorongnya, atau ayat pendorong.


Al-Azhar. Sejarahnya bolehlah kalian cari sendiri, atau saya post lain kali. Sejarahnya sangat agung, namanya masyuhur seluruh alam. Memanglah, bernaung di bawah namanya sebagai seorang pelajar institusi ini amatlah gah rasa.
Akhirnya,Al-Azhar menjadi sebuah alasan,atau pendorong yang kurang jelas.
Belajar, dalami, fahami dan kuasai agama ialah fardhu ke atas setiap seorang. Bukan sebab dia graduan al-azhar. Hakikat dan perasaan cinta agama seharusnya dah ada dalam pekung dada setiap kita, korang dan mereka.
Jadi, tolong jangan jadikan Al-Azhar alasan. Jadikan syurga, redha Rabb, atau keperluan ummah, itu bagus!

************************************************************

Saya pernah ditanya; “Islam tu apa? Apa definasi @ erti Islam yang korang faham”? (dalam sebuah program)

“Dan sesungguhnya kamu (Muhammad) benar-benar berbudi pekerti yang agung”. (Al-Qalam: 4)

Saya x volunteer untuk menjawab. Tapi dalam hati, saya rasa Islam = Akhlak.
“Sesungguhnya aku diutuskan untuk melengkapkan Akhlak”. -hadith-
Boleh saya jawab pakai hadis 40, “Islam, Iman dan Ihsan”.
Islam itu syahadah, mendirikan solat, tunai zakat, puasa, dan menunaikan haji jika mampu.
Tapi,bukan itu yang rukun Islam nak tekankan. Tapi penghayatan dan hasil dalam beragama.
5 perkara ini punyai nilai yang amat signifikan dalam Islam. Cukup dengan 120% dalam beramal dan penghayatan 5 amal ni, i/Allah, lengkap Akhlak kita! Manifestasinya ialah akhlak.
Tapi,kita ni manusia. Boleh capai tahap sahabat,tapi ramaikah kita begitu? Jadi, jangan rasa cukup denagn 5 rukun Islam sahaja. Bahkan memang tak cukup!!

So,ikutlah. Tapi, saya memahami bahawa Islam ialah Akhlak. Cacat akhlak saya, cacatlah aspek Iman dan Islam saya. Maka, jika anda rasa saya cacat di situ, tegur2lah saya!

أكمل الموءمنين إيمانا أحسنهم خلقا

"Mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang lebih sempurna akhlaknya"


A few things saya amat tertarik dengan masyarakat Arab, yang tak pernah/jarang saya lihat di tanah air. Orang kata, “practicality gives progress”. Kalau nampak ‘live example’, apa salahnya ikot?

1. Perkara ni saya mula jumpa kat Syria. Tak sangka jumpa balik di Mesir. Pagi2, lepas azan Subuh, akan ada sorang pakcik, kerja dia pergi jumpa semua ahli jemaah sebelum iqamah, bagi setiap sorang sebiji gula-gula. Mula-mula nampak macam pelik, tapi dia kata “sedekah, hadiah”. Saya amat tertarik. Begitu mudah kan nak buat baik?

2. Bagi hadiah. Munkin yang ni saya seorang je yang rasa. Tapi,sebab dah kena pada saya, kena la kongsi. Alhamdulillah, saya dapat jiran yang extra-baik. Minggu pertama sampai, dia ajak masuk rumah. Dapat air oren + manisan2.
Itu intro dia. Lepas tu,berderet2 la. Buburs asyura’, ruz bil laban (macam pudding), buah-buahan, sayur,etc. Pelik2 pun ada. Saya dan ahli rumah rasa segan, tapi tak tau nak balas dengan apa. (mana depa makan makanan Melayu). Fikir punye fikir, beli apam balik salut coklat + pisang, ha, bagi la kat dia. Nasib baik dia suka.

3. Panggilan-panggilan + doa2. Jumpa je, “izayyak? ‘Amil eh? Akhbarok eh?” (apa kabar? Buat apa? Apa cerita?) Bila nak pisah; “rabbuna ma’ak” “tahta ‘umrik” “barakallahu fik”. Doa berjela-jela. Sembang nye kadang2 sikit je.
Panggilan ni,payah nak cerita. Bahasa pusing2. Tapi if anda cakap kat sape2; “ya habibi!”. I/allah la dapat harga murah ke, dia ringan mulut nak bagi panduan ke, dia jawab soalan kita baik2 ke. (Jangan panggil habibi kat perempuan dah la,jika ana lelaki. Also vice-cersa. Itu cari pasal namanya. Btw, habibi = sayangku)

Just a few sharings. Siapa kata orang Mesir kasar + x beradab??

Oh ye. X reti amalkan addmaths, kira lemah (bo_oh) la dalam subjek addmaths. So, kalau x reti nak amalkan Islam?
(maaf, agak kasar di situ)

Hassan Al-Banna:

"Singkirkanlah Inggeris dari hatimu, nescaya mereka akan keluar dari negerimu"

*singkir jahiliyah, singkir hedonisme

4 comments:

ok ok bukan semua ustaz :)

December 31, 2010 at 12:08 AM  

ni rasa nak ziarah mesir ni..nak jumpa sheikh Luqman Al-Hakim.. :)

January 5, 2011 at 9:56 AM  

tak sabar la pila rasanya

January 7, 2011 at 12:47 AM  

alyaa: yup. tapi semua harus mahir ilmu agama! bukan puak ustaz2 shj!

ammar & ramadhan: ana menanti je. tunggu korang datang~

January 17, 2011 at 11:01 PM