-The Chosen Path-

"of many roads that lay upon you,choose! For the choice is in your hands.....

Doa,Akrab, dan Cinta

Di Mesir ni,ramai yang nak kenalkan students pada "agama". X kiralah medic @ syariah, walaupun selalu student Medic lah yang akan diletakkan pada kategori "kurang ilmu agama". Tapi,kadang-kadang, usaha baik ni jadi melampau, @ x sampai pada hadaf. Apa-apalah.

Intro awal saya ni sekadar nak cetus pada pembaca-pembaca Mesir,(kalau ada)pada apa, kenapa, dan mengapa mengenali "agama".

Juga nak minta maaf pada yang asek2 bukak blog ni, owh x update lagi.
Bukan terlalu busy, tapi saya lebih attached to kehidupan luar laptop + kurang masa nak terjemah "isi kepala" ke dalam laptop. "ala kulli hal, mereka2 yang tetap buka blog saya, syukran atas kesudian. Moga-moga saya dan anda dapat pahala juga keikhlasan niat berkongsi sama-sama.

Post saya kali ini ingin menguji anda tentang "CINTA".

Dahuluan, saya nak kongsi dua kisah:

1. Dulu saya sangat malas solat. Tak percaya sila tanya mak saya. (boleh mintak saya no tepon mak~) Saya solat macam roket, @ train terlaju kat Cina tu. Solat kais pagi makan petang, kais petang makan pagi. Kecik-kecik dulu saya tertanya-tanya, kenapa la aku solat? Memang malas. (bukan mak bapak x ajar eh,degil...biase la)

Area rumah saya ada surau, suatu masa dulu sangat aktif dengan program tabligh waktu saya kecik. Abang pakcik uncle adik tabligh ni seperti biase, sangat aktif ke rumah-rumah, mengajak ahli qaryah ke surau. Rumah saya, tidak boleh tidak, juga salah satu rumah 'target'. Dan saya lah juga yang sering bukak pintu rumah, melayan uncle2 ni.

Satu hari, rumah saya ditekan loceng oleh uncle2 ni. Macam biase, saya frust + bengang, tapi buka jugek pintu rumah + dengar short reminder.

Tapi,lepas tu saya terfikir.....
Apa pencetus uncle2 ni nak sangat2 ajak orang ke surau? Walaupun mereka tau:
-orang2 qaryah ramai x suka cara diorang
-mereka x dapat ganjaran (makan2, duit, hadiah)
-akhirnya yang ke masjid amatlah sikit. usaha banyak, hasil sikit

saya tertanya: apakah yang lebih besar yang mereka cari?

2. Saya pernah terdengar kisah tentang sebuah keluarga solehah. saya tak pasti sumbernya, tapi kisah ini menjadi minat saya sewaktu muda-muda dulu

Al-kisah: tersebut sepasang suami isteri dan seorang anak. Lazimnya, sebelum makan bersama, mereka akan kumpul di meja makan dalam keadaan makanan tidak dihidangkan. Makanan awalnya disorokkan. Di meja makan, mereka akan sama-sama berdoa dengan si anak sambil memejamkan mata dan memohon makan dari Allah. Si suami isteri akan meletakkan makanan atas meja sewaktu si anak sedang khusyuk berdoa dengan mata terpejam. Latihan ini dibuat demi melatih anak dengan 'thiqoh billah' (percaya kpd Allah).



Suatu ketika, si suami isteri ni balik rumah lewat. Kelaparan menunggu, si anak buatlah macam biasa. Duduk di meja makan, mata terpejam rapat,berdoa kepada Allah memohon makanan.
Pulangnya suami isteri tu, terkejut tengok anak sedang makan makanan atas meja. Si ayah bertanya: "mana kau dapat makanan ni?"
Jawab anak: "??. Macam biasa lah wahai ayah. Berdoa".

*********

Pernah suatu ketika sewaktu di sekolah, saya berdoa. Di sekolah, hari Jumaat ialah hari pakai set baju melayu + sampin. Denda "dahsyat" akan dikenakan oleh group2 Pengawas bagi yang gagal lengkapkan pakaian. Kebetulan, Khamis malam, saya perasan saya kekurangan baju, seluar, dan sampin! Satu set! (kena curi....)

Khamis malam saya berdoa.
Esok pagi, lepas je Subuh berjemaah di musolla, usaha pencarian @ pinjaman bermula! Alhamdulillah,20 min sebelum perhimpunan, saya dapat baju, seluar dan sampin. Pinjam dari kawan/junior/senior/ yang ada lebih.
Pernah juga saya hilang diari. Lepas 6 bulan,baru doa Allah kabulkan. Jumpa semula diari.
***********

Semua tulisan saya di atas adalah berkenaan "CINTA". bagaimana?

1. thiqoh billah. Yakin dan percaya pada Allah. Saya biasa dengar, Allah terima semua doa kita. Cuma cara dia jawab berbeza. Dia akan bagi, sesuai dengan kita. Kalau bagus, dia bagi terus, atau lambat sikit. Kalau dia x bagi, bermakna x bagus untuk kita, atau kita x layak. 'Ala kulli hal,percaya pada Allah.



2. Keakraban dengan Allah.
Pernah x rasa Allah tu kawan? Allah tu dekat dia macam "bestfriend", @ kawan kita buat lepas chatting2 lewat malam~
Mintalah pada Allah,walau sekadar hilang sebatang pen, @ "ya Allah, mana Rubu' aku ni, nak pi gama'ah ni!". Walaupun sekadar nak sebiji apple, pintalah pada Allah. Itu adab sebagai hamba,juga tanda dia bestfriend utama kita.

3. Cinta Allah ialah utama. Uncle2 tabligh yang saya cerita tu, dah x nampak benda lain. X kisah la orang kata xde hasil ke, x suka ke, tapi redha Allah telah butakan mereka dari dunia. Memang la bagi saya pun, saya kurang rasa idea & cara uncle2 ni bagus, tapi kita ambil dari sudut KEMAHUAN mereka terhadap CINTA Allah.

4. Menerima segala kebaikan orang. Waktu saya di sekolah menengah,ada seorang kawan terkenal denga perangai macam budak2nya. Si kawan tu baik sangat2, tapi sebab macam budak2, ramai yang boikot.
Saya harian, sebab satu point je kita tolak die bulat2? Bab2 baik dia yang lain tu?
Maka kita jangan buta melihat orang. Tengok kain putih, jangan cari titik2 hitam dulu. Amati area2 putih!!


Sekadar perkongsian saya.
Renung2kan. Bagaimana akrab anda dengan Allah? Adakah Allah kawan karib anda? Atau FacebooK?

*di masjid sebelah rumah saya kat Mesir ni, ada group tabligh. Rajin2 juga ketuk pintu masuk rumah bagi tazkiroh, + ajak baca Riyadul Solihin. Maka teringat la kisah2 dulu~
*

3 comments:

menarik entry luqman kali nie :)

December 25, 2010 at 7:39 PM  
unais said...

slm. post yang menarik.. jzklh

December 27, 2010 at 2:41 AM  

alyaa: jazakillah. x tahu pula anda juga pembaca.

anaY: ana dah lama x post meh. dah nak exam nie~ entry akhi juga best2.

December 30, 2010 at 2:58 PM